Założycielka i właścicielka niemieckiej MŚP Natooke, Ines Brunn, pragnęła promować w Chinach jazdę na rowerze. Zdecydowała się na otwarcie sklepu sprzedającego dobrze wyglądające, kolorowe rowery. Natooke było pierwszym sklepem w Chinach, który produkował na zamówienie rowery jednobiegowe używając części z całego świata.
Podejmuje również starania, aby jazda na rowerze stała się ponownie modna i nowoczesna. Ponieważ modna marka wymaga stosownej ochrony znaku towarowego, Ines dzieli się swoimi doświadczeniami odnośnie rejestrowania znaku towarowego oraz tego, jak korzystny miało to wpływ na jej przedsiębiorstwo.
„Gdy założyłam moją firmę, nie myślałam o zarejestrowaniu własności intelektualnej. Wydawało mi się, że jedynie wielkie firmy mogą rejestrować własność intelektualną”, mówi Ines. „Gdy znajomy zasugerował mi, że powinnam zarejestrować nazwę mojego sklepu oraz nazwy marek sprzedawanych przez nas produktów, skontaktowałam się z Chińskim Punktem Pomocy dla MŚP ds. PWI, aby prosić o poradę”.
Punkt Pomocy udzielił Ines wstępnej porady na temat różnych metod rejestracji znaku towarowego, po czym zdecydowała się ona na dokonanie rejestracji w systemie międzynarodowym. Gdy kilka miesięcy później Ines miała dokonać przeniesienia znaku towarowego do własnej nazwy, skontaktowała się z Punktem Pomocy ponownie. „Udzielono mi wielu informacji. Proces ten nie jest zbyt trudny, o ile się wie, jak powinien wyglądać”, twierdzi Ines.
„Rejestracja znaku towarowego miała służyć ochronie logo, natomiast z biegiem czasu ludzie kontaktowali się ze mną w sprawie otwarcia franczyzy”, kontynuuje. „W chwili obecnej mamy sklep franczyzowy w Chengdu i osobiście bardzo się cieszę, że zdecydowałam się zarejestrować Natooke jako znak towarowy. Bez tego nie mogłabym wykorzystać systemu franczyzowego do spieniężenia swojej marki”.
Jakich rad mogłaby udzielić Ines innym małym i średnim przedsiębiorstwom w oparciu o swoje własne doświadczenia? „Mając zarejestrowane PWI nie tylko chroni się swoją markę – możliwe jest także zawieranie umów franczyzowych i generowanie z nich przychodu. Polecam innym firmom, aby natychmiast pomyślały o własności intelektualnej i zarejestrowaniu jej”.
Wnioski:
- Ważne jest, aby zarejestrować znak towarowy w swoim własnym imieniu, gdy tylko firma otworzy działalność w Chinach.
- Należy mieć świadomość, że znak handlowy nie tylko chroni nazwę lub logo marki, ale może też zostać wykorzystany do czerpania z niej dochodu.
Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się z:
- Natooke
- Przewodnik Chińskiego Punktu Pomocy dla MŚP na temat własności intelektualnej w Chinach: „Ochrona znaku towarowego w Chinach”
Przewodnik Chińskiego Punktu Pomocy dla MŚP ds. PWI: „Jak zarejestrować znak towarowy wraz z odprawą celną w Chinach
The China IPR SME Helpdesk supports small and medium sized enterprises (SMEs) from European Union (EU) member states to protect and enforce their Intellectual Property Rights (IPR) in or relating to China, Hong Kong, Macao and Taiwan, through the provision of free information and services. The Helpdesk provides jargon-free, first-line, confidential advice on intellectual property and related issues, along with training events, materials and online resources. Individual SMEs and SME intermediaries can submit their IPR queries via email (question@china-iprhelpdesk.eu) and gain access to a panel of experts, in order to receive free and confidential first-line advice within 3 working days.The China IPR SME Helpdesk is co-funded by the European Union. To learn more about the China IPR SME Helpdesk and any aspect of intellectual property rights in China, please visit our online portal at http://www.ipr-hub.eu/.